Llei d’ordenació i supervisió d’assegurances i reassegurances d’Andorra
- Quin és l’objecte de la Llei?
- Quines són les entitats sotmeses a aquesta Llei?
- Quin és l’organisme de regulació i supervisió?
- Què es necessita per operar a Andorra?
Quin és l’objecte de la Llei?
La Llei 12/2017, del 22 de juny, d’ordenació i supervisió d’assegurances i reassegurances del Principat d’Andorra té per objecte establir el règim de regulació i supervisió del mercat d’assegurances i reassegurances del Principat d’Andorra, amb la finalitat de garantir la transparència, promoure el desenvolupament ordenat, i tutelar els drets dels prenedors, els assegurats i els beneficiaris.
En particular, en aquesta Llei s’estableixen les condicions d’accés a l’activitat i el seu exercici, el règim aplicable en matèria de supervisió i solvència, i també es regula el sanejament i la liquidació de les entitats asseguradores i reasseguradores domiciliades en el Principat d’Andorra.
Quines són les entitats sotmeses a aquesta Llei?
Queden sotmeses a aquesta Llei les entitats següents:
- Les entitats asseguradores i reasseguradores amb domicili social en el Principat d’Andorra.
- Els grups d’entitats asseguradores i reasseguradores, sempre que totes les entitats, o almenys l’entitat dominant, tinguin el domicilio social en el Principat d’Andorra.
- Les entitats asseguradores i reasseguradores amb domicili social fora del Principat d’Andorra que exerceixin la seva activitat en el territori del Principat.
Així mateix, queden sotmeses a aquesta Llei:
- Les persones físiques o jurídiques que, a l’empara de qualsevol títol, exerceixin la direcció efectiva de les entitats indicades en els apartats precedents i, en particular, els integrants dels seus òrgans d’administració.
- Els directors generals, els gerents i la resta de persones que, sota l’autoritat dels òrgans d’administració respectius exerceixin càrrecs o funcions d’alta direcció en les entitats indicades en els apartats precedents.
- Les persones físiques o jurídiques que siguin responsables de les delegacions de les entitats asseguradores que hi hagi en el Principat d’Andorra amb domicili social fora del Principat.
- Les persones físiques o jurídiques a quins les entitats asseguradores o reasseguradores hagin externalitzat funcions d’acord amb el que estableixi aquesta Llei
- Les persones físiques o jurídiques que, amb l’ autorització prèvia de l’Autoritat Supervisora d’Assegurances i Reassegurances, accepten l’ exercici de les funcions previstes en aquesta Llei o en les disposicions reglamentàries.
- Les persones físiques designades per representar amb caràcter permanent o estable les persones jurídiques que exerceixin qualsevol dels càrrecs o funcions indicats en els apartats precedents.
- Qualsevol altra persona física o jurídica en relació amb la qual aquesta Llei estableixi algun efecte o conseqüència jurídica.
Quin és l’organisme de regulació i supervisió?
L’Autoritat Financera Andorrana (AFA) realitza les funcions de supervisió i control del mercat d’assegurances i reassegurances del Principat d’Andorra.
L’AFA és una entitat de dret públic amb personalitat jurídica i patrimoni propis. Està dotada de plena capacitat per obrar i d’independència respecte de l’Administració general per desenvolupar les funcions de control i supervisió del sistema financer, assegurador i reassegurador del Principat d’Andorra, així com de la resta de funcions que li atorga aquesta Llei.
Què es necessita per operar a Andorra?
En aquest apartat es mostren alguns dels principals requisit per exercir aquesta activitat a Andorra:
- Autorització concedida per l’Autoritat Financera Andorrana (AFA).
- Forma jurídica de Societat Anònima degudament inscrita en el Registro de Societats Mercantils del Principat d’Andorra o si estan domiciliades a l’estranger, tenir un delegat en el Principat i estar degudament inscrita en el registro de Societats mercantils.
- Un capital mínim, íntegrament subscrit, de:
- 000 €, amb caràcter general, per a les entitats asseguradores.
- 000.000 € per a les entitats reasseguradores.
- Han d’acreditar que disposen dels fons propis bàsics admissibles per cobrir de forma adequada el capital de solvència obligatori i el capital mínim obligatori.
- Les entitats asseguradores i reasseguradores, així com les delegacions, s’han d’ajustar a la normativa especial de comptabilitat establerta per les entitats d’aquest sector d’acord al que es determina en la disposició primera d’aquesta Llei subsidiàriament a la normativa comptable general d’acord amb la Llei 30/2007, del 20 de desembre, de la comptabilitat dels empresaris, havent de coincidir l’any econòmic amb l’any natural.
- A efectes comptables, hauran de constituir i mantenir en tot moment provisions tècniques suficients per al conjunt de les seves activitats. A tals efectes, dites provisions hauran d’estar adequadament calculades i comptabilitzades.
- A efectes de transparència, aquestes entitats han de disposar d’una pàgina web lliurement accessible en que figurin degudament separades la part corporativa i la part dirigida als clients i el públic en general.
- Tenen el deure d’informar públicament en la seva pàgina web d’un informe anual sobre la situació financera i de solvència en els termes que es determinen en el reglament, així com actualitzacions si sorgeixen noves circumstàncies que afectin de forma significativa a la informació continguda en el darrer informe publicat.
Més informació sobre la Llei d’ordenació i supervisió d’assegurances i reassegurances en la web de l’AFA.